close
آخرین مطالب
  • تبلیغ شما در اینجا
  • طراحی سایت شخصی
  • طراحی سایت فروشگاهی
  • طراحی سیستم وبلاگدهی
  • سیستم سایت ساز اسلام بلاگ
  • مگا برد - پلتفرم خرید اینترنتی قطعات موبایل مگابرد
  • تحلیل و نمودار سازی فرم های پلاگین گرویتی وردپرس
  • اولین تولید کننده پلاگین های مارکتینگ و سئو کاملا ایرانی
  • اولین پلاگین دیجیتال مارکتینگ وردپرسی
  • loading...
    YourAds Here YourAds Here

    ZIBAMOHENNI1985

    بازدید : 380
    يکشنبه 24 شهريور 1398 زمان : 15:59

    هدف هاي‌كلي: تقويت قدرت جستجوگري، تغيير زاويه ي ديد، و مشاركت آن ها در بازآفريني قصه ها و به واسطه ي آن ايجاد تعامل بين قصه گو و مخاطب، ايجاد فضاهاي خيالي متعدد براي مخاطبان كه در آن آزادي عمل زيادي براي مواجهه با آنچه خود در خلق آن دست داشته اند وجود دارد.

    مقدمه
    قصه هاي خوب معمولاٌ از ساختاري قوي برخوردارند. ساختار عمومي قصه ها معمولاٌ شامل سه بخشِ زمينه چيني، بدنه ي اصلي قصه و پايان بندي است. اين ساختار در مجموع چارچوبي براي سير منطقي سلسله وقايع و رويدادهاي يك قصه فراهم مي كند. قصه ي خوب از ساختاري انعطاف پذير برخوردار است و چنانچه قصه گو بخواهد خلاقيتي براي بيان قصه ي انتخابي خود به خرج دهد مي تواند از اين ويژگي بهره بگيرد. داستان كودكانه گو مي تواند با ارائه ي شيوه اي خلاقانه در بيان قصه، فرصتي براي مخاطبان با مشاركت دادن آن ها فراهم آورد تا آن ها بتوانند با تغييراتي كه به ميلِ خود اايجاد مي كنند، به كشف فضاهاي تازه دست يافته و به صورت غير مستقيم با ساختار روايي يك قصه و نقش عناصر تشكيل دهنده ي آن آشنا مي شوند وبا كنار هم قرار دادن سلسله اتفاقات و خلق حوادث قصه عواقب آن را پيش بيني كرده و همه ي جوانب را مي سنجند.

    به عنوان مثال درطرح هاي ذيل قصه گو بخش مهمي از قصه را به گونه اي براي مخاطب تعريف مي كند كه ساختار قصه در ذهن مخاطب نقش ببندد، سپس ادامه ي قصه را در جاي حساسي قطع مي كند و آن را به مخاطب واگذار مي كند. يا اين كه پس از تعريف قصه از مخاطب مي خواهد بخش هايي از قصه را تغيير دهد. مخاطب نيز به كمك ساختاري كه درذهنش نقش بسته است، به اين كار مبادرت مي ورزد. اين كار باعث ايجاد تعامل بين قصه گو و مخاطب اش شده و هدف هاي طرح را تعقيب نموده و به اجرا در مي آورد.

    طرح ۱: قصه‌اي با چند پايان
    اهداف: تقويت قوه ي تخيل وتفكرِ مخاطب، تغيير نگرش مخاطبان درباره ي پايان بندي هاي قطعي و تقويت روحيه ي ايجاد تغيير و نسبي نگري، امكان تجربه ي فضاهاي جديد به واسطه ي ايجاد تغييرات، ابتدا قصه گو با ارايه ي زمينه چيني مناسب، با توجه به ظرفيت قصه و شرايط مخاطبان، قصه را براي آن ها تعريف كرده و درحالي كه قصه رو به پايان است، در نقطه اي حساس قصه را قطع مي نمايد. سپس بچه ها را به چند گروه تقسيم نموده و به گروه اول و دوم كارت هايي كه از قبل آماده شده و روي هركدام از آن ها كلماتي كه شامل نام شخصيت ها، برخي نقش ها و برخي عناصر موجود در قصه و همچنين كلمات بي ربط ديگر نوشته شده است، داده مي شود. مثلاٌ ممكن است براي بازسازي مابقي داستان چوپان دروغگو روي كارت ها كلمات ذيل نوشته شود:
    كارت هاي گروه اول: گرگ، غول يك چشم، گوسفند، بلندگو، مردم و…
    كارت هاي گروه دوم: سگ گله، ديوار، بالن، چوپان ، گوسفند چاقالو و…
    به گروه سوم نيز تصاويري از وقايع قصه و همچنين تصاويري بي ربط با قصه داده مي شود. سپس از اعضاي گروه خواسته مي شود با توجه به كارت ها و يا تصاويري كه در دست دارند، پايان قصه را بازسازي كنند.
    اگر ساختار قصه به درستي در ذهن مخاطبان نشانده شده باشدو كلمات وتصاوير به درستي انتخاب شده باشند، آن ها عناصر بي ربط را هم در چارچوب آن ساختار استفاده مي كنند و در خدمت قصه مي گيرند و پاياني نو براي قصه خلق مي كنند.
    در اين طرح حس كنجكاوي مخاطب برانگيخته شده و در ذهنش سؤالات زيادي ايجاد مي شود. او سعي مي كند از زاويه ي ديد خود قصه را بازسازي كند و به دنياهاي جديدي قدم بگذارد او به صورت ناخود آگاه با بيان مسئله و فرضيه سازي آشنا مي شود زيرا با داده هايي كه در دست دارد پاياني فرضي براي قصه مي آفريند. از اين طريق مي توان به روحيات مخاطبان و اميال و خواسته هاي دروني آن ها، كه ممكن است در پاياني كه آفريده اند فرافكنده شده باشد، پي برد.

    طرح ۲: بازآفريني مشاركتي يك قصه
    اهداف: تقويت حس كنجكاوي و روحيه ي جستجوگري مخاطب، ايجاد امكان مديريت كردن حوادث قصه و رويارويي با پيشامدها و عواقب ناشي از آن ها، جسارت بخشيدن به مخاطب براي ايجاد تغييرات جدي در سلسله حوادث قصه و به طبع آن زندگي واقعي، آشنايي با عناصر قصه و ساختاري كه اين عناصر در چارچوب آن نظم مي پذيرند. آشنايي با نقش و تأثير زاويه ي ديد در ايجاد ساختار قصه، تقويت روحيه مشاركت گروه
    قصه گو پس از زمينه چيني مناسب، كلِ قصه را براي مخاطبان تعريف مي كند. سپس از مخاطبان سه سوال مي پرسد ؛ اين سوالات با عبارتِ «چه اتفاقي مي افتاد اگر» شروع مي شوند. سؤالات از قبل به گونه اي آماده شده اند كه پاسخ به آن ها بتواند تغيير اساسي در سلسله وقايع قصه ايجاد كند و مخاطب را وادار كند قصه اي جديد بازآفريني كند. اين سوالات كه هر كدام بر روي يك كارت نوشته شده اند به مخاطبان كه به سه گروه تقسيم مي شوند داده مي شود و از هرگروه خواسته مي شود با توجه به محتواي سؤالي كه در اختيار دارند، مسير سلسله وقايع قصه را به دلخواه خود تغيير دهند. و قصه را بازآفريني كنند.

    جمع‌بندي نهايي
    قصه گويي صرفاٌ نبايد به عنوان فعاليتي سرگرم كننده محسوب شود كه به صورت جرياني يك طرفه، اطلاعاتي را از قصه گو به مخاطب منتقل نمايد، بلكه بايد فعاليتي دو جانبه تلقي شود كه درتعامل بين قصه گو ومخاطب شكل مي گيرد. و البته اين گونه تلقي از قصه گويي درگرو بكارگيري شيوه هاي خلاقانه ي ارايه ي قصه است كه با پررنگ كردن نقش مخاطب در اين فرايندِ دوجانبه حاصل مي شود؛ شيوه هاي خلاقانه اي كه به مثابه ي آزمايشگاهي براي كسب تجربه محسوب مي شوند و ارايه ي هر شيوه ممكن است در عمل خود منجر به كشف شيوه هاي جديد و خلاقانه تر شود.
    محوريت اين طرح و طرح هاي مشابه ديگر همان گونه كه ذكر شد، بر پُررنگ سازي نقش مخاطب استوار است و به اين دو طرح محدود نمي گردد، و در آينده موارد مشابه آن كه كليت آن ها در مجموع يكي خواهد بود ارايه خواهد شد.

    به وبلاگ خود خوش امدید
    بازدید : 286
    يکشنبه 24 شهريور 1398 زمان : 15:52

    هدف هاي‌كلي: تقويت قدرت جستجوگري، تغيير زاويه ي ديد، و مشاركت آن ها در بازآفريني قصه ها و به واسطه ي آن ايجاد تعامل بين قصه گو و مخاطب، ايجاد فضاهاي خيالي متعدد براي مخاطبان كه در آن آزادي عمل زيادي براي مواجهه با آنچه خود در خلق آن دست داشته اند وجود دارد.

    مقدمه
    قصه هاي خوب معمولاٌ از ساختاري قوي برخوردارند. ساختار عمومي قصه ها معمولاٌ شامل سه بخشِ زمينه چيني، بدنه ي اصلي قصه و پايان بندي است. اين ساختار در مجموع چارچوبي براي سير منطقي سلسله وقايع و رويدادهاي يك قصه فراهم مي كند. قصه ي خوب از ساختاري انعطاف پذير برخوردار است و چنانچه قصه گو بخواهد خلاقيتي براي بيان قصه ي انتخابي خود به خرج دهد مي تواند از اين ويژگي بهره بگيرد. داستان كودكانه گو مي تواند با ارائه ي شيوه اي خلاقانه در بيان قصه، فرصتي براي مخاطبان با مشاركت دادن آن ها فراهم آورد تا آن ها بتوانند با تغييراتي كه به ميلِ خود اايجاد مي كنند، به كشف فضاهاي تازه دست يافته و به صورت غير مستقيم با ساختار روايي يك قصه و نقش عناصر تشكيل دهنده ي آن آشنا مي شوند وبا كنار هم قرار دادن سلسله اتفاقات و خلق حوادث قصه عواقب آن را پيش بيني كرده و همه ي جوانب را مي سنجند.

    به عنوان مثال درطرح هاي ذيل قصه گو بخش مهمي از قصه را به گونه اي براي مخاطب تعريف مي كند كه ساختار قصه در ذهن مخاطب نقش ببندد، سپس ادامه ي قصه را در جاي حساسي قطع مي كند و آن را به مخاطب واگذار مي كند. يا اين كه پس از تعريف قصه از مخاطب مي خواهد بخش هايي از قصه را تغيير دهد. مخاطب نيز به كمك ساختاري كه درذهنش نقش بسته است، به اين كار مبادرت مي ورزد. اين كار باعث ايجاد تعامل بين قصه گو و مخاطب اش شده و هدف هاي طرح را تعقيب نموده و به اجرا در مي آورد.

    طرح ۱: قصه‌اي با چند پايان
    اهداف: تقويت قوه ي تخيل وتفكرِ مخاطب، تغيير نگرش مخاطبان درباره ي پايان بندي هاي قطعي و تقويت روحيه ي ايجاد تغيير و نسبي نگري، امكان تجربه ي فضاهاي جديد به واسطه ي ايجاد تغييرات، ابتدا قصه گو با ارايه ي زمينه چيني مناسب، با توجه به ظرفيت قصه و شرايط مخاطبان، قصه را براي آن ها تعريف كرده و درحالي كه قصه رو به پايان است، در نقطه اي حساس قصه را قطع مي نمايد. سپس بچه ها را به چند گروه تقسيم نموده و به گروه اول و دوم كارت هايي كه از قبل آماده شده و روي هركدام از آن ها كلماتي كه شامل نام شخصيت ها، برخي نقش ها و برخي عناصر موجود در قصه و همچنين كلمات بي ربط ديگر نوشته شده است، داده مي شود. مثلاٌ ممكن است براي بازسازي مابقي داستان چوپان دروغگو روي كارت ها كلمات ذيل نوشته شود:
    كارت هاي گروه اول: گرگ، غول يك چشم، گوسفند، بلندگو، مردم و…
    كارت هاي گروه دوم: سگ گله، ديوار، بالن، چوپان ، گوسفند چاقالو و…
    به گروه سوم نيز تصاويري از وقايع قصه و همچنين تصاويري بي ربط با قصه داده مي شود. سپس از اعضاي گروه خواسته مي شود با توجه به كارت ها و يا تصاويري كه در دست دارند، پايان قصه را بازسازي كنند.
    اگر ساختار قصه به درستي در ذهن مخاطبان نشانده شده باشدو كلمات وتصاوير به درستي انتخاب شده باشند، آن ها عناصر بي ربط را هم در چارچوب آن ساختار استفاده مي كنند و در خدمت قصه مي گيرند و پاياني نو براي قصه خلق مي كنند.
    در اين طرح حس كنجكاوي مخاطب برانگيخته شده و در ذهنش سؤالات زيادي ايجاد مي شود. او سعي مي كند از زاويه ي ديد خود قصه را بازسازي كند و به دنياهاي جديدي قدم بگذارد او به صورت ناخود آگاه با بيان مسئله و فرضيه سازي آشنا مي شود زيرا با داده هايي كه در دست دارد پاياني فرضي براي قصه مي آفريند. از اين طريق مي توان به روحيات مخاطبان و اميال و خواسته هاي دروني آن ها، كه ممكن است در پاياني كه آفريده اند فرافكنده شده باشد، پي برد.

    طرح ۲: بازآفريني مشاركتي يك قصه
    اهداف: تقويت حس كنجكاوي و روحيه ي جستجوگري مخاطب، ايجاد امكان مديريت كردن حوادث قصه و رويارويي با پيشامدها و عواقب ناشي از آن ها، جسارت بخشيدن به مخاطب براي ايجاد تغييرات جدي در سلسله حوادث قصه و به طبع آن زندگي واقعي، آشنايي با عناصر قصه و ساختاري كه اين عناصر در چارچوب آن نظم مي پذيرند. آشنايي با نقش و تأثير زاويه ي ديد در ايجاد ساختار قصه، تقويت روحيه مشاركت گروه
    قصه گو پس از زمينه چيني مناسب، كلِ قصه را براي مخاطبان تعريف مي كند. سپس از مخاطبان سه سوال مي پرسد ؛ اين سوالات با عبارتِ «چه اتفاقي مي افتاد اگر» شروع مي شوند. سؤالات از قبل به گونه اي آماده شده اند كه پاسخ به آن ها بتواند تغيير اساسي در سلسله وقايع قصه ايجاد كند و مخاطب را وادار كند قصه اي جديد بازآفريني كند. اين سوالات كه هر كدام بر روي يك كارت نوشته شده اند به مخاطبان كه به سه گروه تقسيم مي شوند داده مي شود و از هرگروه خواسته مي شود با توجه به محتواي سؤالي كه در اختيار دارند، مسير سلسله وقايع قصه را به دلخواه خود تغيير دهند. و قصه را بازآفريني كنند.

    جمع‌بندي نهايي
    قصه گويي صرفاٌ نبايد به عنوان فعاليتي سرگرم كننده محسوب شود كه به صورت جرياني يك طرفه، اطلاعاتي را از قصه گو به مخاطب منتقل نمايد، بلكه بايد فعاليتي دو جانبه تلقي شود كه درتعامل بين قصه گو ومخاطب شكل مي گيرد. و البته اين گونه تلقي از قصه گويي درگرو بكارگيري شيوه هاي خلاقانه ي ارايه ي قصه است كه با پررنگ كردن نقش مخاطب در اين فرايندِ دوجانبه حاصل مي شود؛ شيوه هاي خلاقانه اي كه به مثابه ي آزمايشگاهي براي كسب تجربه محسوب مي شوند و ارايه ي هر شيوه ممكن است در عمل خود منجر به كشف شيوه هاي جديد و خلاقانه تر شود.
    محوريت اين طرح و طرح هاي مشابه ديگر همان گونه كه ذكر شد، بر پُررنگ سازي نقش مخاطب استوار است و به اين دو طرح محدود نمي گردد، و در آينده موارد مشابه آن كه كليت آن ها در مجموع يكي خواهد بود ارايه خواهد شد.

    طرح هایی برای قصه گویی خلاق
    بازدید : 285
    يکشنبه 24 شهريور 1398 زمان : 15:51

    در کشور ما به رغم وجود گنجینه های علم و معرفت و داستان‌ها و افسانه های زیبا و آموزنده، اولیا و مربیان بیشترین وقت خود را به مسائل آموزشی کودکان اختصاص می دهند و دانش آموزان نیز در خانه و مدرسه بیشتر اوقات خود را صرف یادگیری های غیر فعال کرده، ازسختی و خشک

    در کشور ما به رغم وجود گنجینه های علم و معرفت و داستان‌ها و افسانه های زیبا و آموزنده، اولیا و مربیان بیشترین وقت خود را به مسائل آموزشی کودکان اختصاص می دهند و دانش آموزان نیز در خانه و مدرسه بیشتر اوقات خود را صرف یادگیری های غیر فعال کرده، ازسختی و خشکی دروس و اضطراب امتحان و نمره رنج می برند.

    بدین ترتیب اغلب اولیا و مربیان از هدف اصلی تعلیم و تربیت که پرورش انسان های خلاق، مبتکر و کارآمد است، بازمی مانند.

    هدف از ذکر این مطالب آشنایی اولیه با روش های قصه خوانی و قصه گویی برای کودکان دبستانی است که نقش بسزایی در رشد و شکوفایی خلاقیت در کودکان دارد.

    ادبیات کودکان چیست؟
    ادبیات کودکان شامل قصه، شعر، نمایش، افسانه و داستان است. ادبیات کودکان عبارت است از تلاشی هنرمندانه در قالب کلام، برای هدایت کودک به سوی رشد، با زبان و شیوه ای مناسب و در خور فهم او.

    به بیانی دیگر، ادبیات عبارت است از چگونگی تعبیر و بیان احساسات، عواطف و افکار به وسیله ی کلمات در اشکال و صورت های گوناگون.

    ادبیات، کودک را در همه ی اوقات زندگی پرورش می دهد و باعث مسرت خاطر، وسعت تخیل و قوت تصور او می شود و نیز نیروی ابتکار و ابداع به او می بخشد.

    داستان‌ها و اشعاری که کودکان می خوانند و می شنوند اثری عمیق در فکر و روحیه ی آنان می گذارد و ایشان را برای رویارویی با مسائل رشد و معاشرت با دیگران آماده می سازد و نیز در درک و فهم مشکلات زندگی آنان را یاری می کند.

    ادبیات کودک، به ویژه در زمینه های زبان آموزی و آموختن کلمات تازه به کودکان، نقش قاطعی دارد.

    هدف های برنامه ی ادبیات کودکان در آموزش و پرورش دوره ی ابتدایی
    1- کمک به پرورش قدرت بیان و عواطف و افکار کودکان.
    2- تقویت و پرورش نیروی تخیل در کودکان.
    3- تحریک قوه ی ابتکار و ابداع در کودکان.
    4- ایجاد عشق و علاقه به ادبیات در کودکان.
    در تعریف ادبیات کودکان می توان گفت: مجموعه ی نوشته ها، سروده ها و گفتارهایی است که از طرف بزرگسالان جامعه برای استفاده ی خردسالان فراهم می آید، یا خردسالان خود خالق آن هستند.
    5- رشد اعتماد به نفس کودک و علاقه مند ساختن او به آزادی و عدالت اجتماعی.
    6- برآورده کردن نیازهای عاطفی کودک و آماده ساختن او برای دریافت پیام های اخلاقی و انسانی و شهروندی خوب بودن.

    تأثیر قصه کودکان
    داستان و قصه نقش بسیار مهمی در تکوین شخصیت کودک دارد. از طریق قصه ها و داستان های خوب، کودک به بسیاری از ارزش های اخلاقی پی می برد.

    پایداری، شجاعت، نوع دوستی، امیدواری، آزادگی، جوانمردی، طرفداری از حق و حقیقت و استقامت در مقابل زور و ستم ارزش هایی هستند که هسته ی مرکزی بسیاری از قصه ها و داستآن ها را تشکیل می دهند.

    پرورش حس زیبایی شناسی در کودک، متوجه ساختن کودک به دنیایی که اطرافش را فرا گرفته، پرورش عادات مفید در کودک، تشویق حس استقلال طلبی و خلاقیت کودک هدف های اصلی طرح قصه کودکانه های خوب برای کودکان است.

    رغم وجود گنجینه های علم و معرفت و داستان‌ها و افسانه های زیبا و آموزنده،اولیا و مربیان بیشترین وقت خود را به مسائل آموزشی کودکان اختصاص می دهند و دانش آموزان نیز در خانه و مدرسه بیشتر اوقات خود را صرف یادگیری های غیر فعال کرده، ازسختی و خشکی دروس و اضطراب امتحان و نمره رنج می برند.

    بدین ترتیب اغلب اولیا و مربیان از هدف اصلی تعلیم و تربیت که پرورش انسان های خلاق، مبتکر و کارآمد است، بازمی مانند.

    هدف از ذکر این مطالب آشنایی اولیه با روش های قصه خوانی و قصه گویی برای کودکان دبستانی است که نقش بسزایی در رشد و شکوفایی خلاقیت در کودکان دارد.

    طرح هايي براي قصه گويي خلاق
    بازدید : 302
    يکشنبه 24 شهريور 1398 زمان : 15:04

    با سلام.به دنیای ویستا بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز ویستا بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در ویستا بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید. در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در ویستا بلاگ سپری نمایید...

    قصه گویی خلاق برای کودکان، چه تأثیری دارد؟

    تعداد صفحات : 0

    درباره ما
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    چت باکس




    captcha


    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 4
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 90
  • بازدید سال : 909
  • بازدید کلی : 4010
  • کدهای اختصاصی